Arbetsgrupp

Vi hjälper er att se vad som hjälper och hindrar gruppens utveckling

För arbetsgrupper erbjuder vi teamutveckling, personalhandledning och konflikthantering. Utbildning inom kommunikation, samarbete och stresshantering kan också skräddarsys efter era behov.

Vi ser arbetsgruppen som en helhet av samverkande delar, där individerna i gruppen har olika roller som antingen strävar mot ett gemensamt mål (funktionella roller) eller drar åt olika håll (icke-funktionella). Gruppen utvecklar normer och dynamik som sedan ofta drar in individerna i icke-funktionella roller som kan behöva benämnas, så att vi kan göra medvetna val som hjälper oss att utvecklas som individer och grupp.

Vi identifierar hur både verbal och ickeverbal kommunikation antingen hjälper eller hindrar oss från att nå våra mål. Vi utvecklar känslomässig intelligens – förmågan att tänka och känna samtidigt – nyfikenhet, lust, kreativitet, medkänsla samt upplevelsen av gemenskap och mening.

Vill du läsa mer om kommunikation ? Läs vår utvecklingsguide här.

Teamutveckling

Målet med teamutveckling är att utveckla både trivsel och effektivitet. Vi uppmärksammar hur vi kommunicerar och samarbetar samt identifierar hjälpsamma och hindrande beteenden.

Teamutveckling kan antingen ske som en punktinsats (t.ex. två heldagar) eller som en fortlöpande process över tid (t.ex. en halvdag i månaden).

Personalhandledning

Till skillnad från teamutveckling, vars främsta mål är ett mer välfungerande team, så är personalhandledningens mål att varje medarbetare ska utvecklas i sin professionella roll, både i förhållande till individuella arbetsuppgifter och i hur en kommunicerar och samarbetar med kollegor. Vi identifierar beteenden som hjälper respektive hindrar oss och utvecklar ett lärande system, där utvärdering och kurskorrigering blir en del av vardagen.

Personalhandledning sker oftast kontinuerligt över tid, t.ex. en halvdag i månaden.

Konflikthantering

Konflikter är potentiella resurser och drivkrafter för utveckling och lärande, men de har också förmågan att försura en arbetsmiljö och kan innebära ett stort lidande för de inblandade. Första steget i en konfliktlösning är att identifiera sammanhangets (arbetsgruppens) mål och våra respektive roller. Nästa steg är att alla inblandade får komma till tals och att vi samtidigt börjar identifiera beteenden som skapar respektive löser konflikter.

Ofta tar vi andras beteenden personligt, som om det handlar mer om mig än om den andre. Om någon nedvärderar eller skuldbelägger mig kan jag t.ex. bli defensivt självförsakande. Om den andre tar detta personligt kanske hen blir ännu mer nedvärderande. Vi triggar varandra att lämna våra professionella roller och gå in i i icke-funktionella roller kan tala om en ond cirkel eller roll-låsning.

 

“Love is the only force capable of transforming an enemy to a friend.” – Martin Luther King Jr.

Vill ni utveckla er arbetsgrupp?